İstanbul Arkeoloji Müzeleri

Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Adalet Programı tarafından yüksek öğretim öğrencilerine yönelik düzenlenen ‘İstanbul Arkeoloji Müzeleri: Müze Eğitimi, Tema: Müze Kültürü’ adlı etkinlik 28 Kasım 2022 tarihinde İstanbul Arkeoloji Müzeleri’nin Arkeoloji Bilim ve Metodoloji, Troya, Ege Uygarlıkları ile Hazine ve Sikke salonlarında ilgili temalar ile ilişkilendirilerek gerçekleştirildi.

Yüksek öğretim öğrencilerine yönelik uygulanan Müze Eğitimi çalışmasının çıkış noktasını, müze kültürünün varlığı ve sürekliliğine ilişkin farkındalık yaratmak oluşturmaktadır. Bir bakıma etkinlik müze eğitimi ile her yaştan katılımcı ile müzelerin ‘anlam oluşturmak ’amacına da iş birliği yapmaktadır.

Müze Eğitimi uygulamalarını planlayan ve uygulayan Öğr. Gör. Yasemin SU, ilk olarak müzelerin kelime anlamına dikkat çekerek, öğrencilerde var olan mevcut anlamları materyaller aracılığı ile etkileşimli biçimde kaydetti. Daha sonra ‘müze’ kelimesiyle ilişkilendirilen akıl, düşünme ve yaratıcılık gibi kavramlara vurgu yaparak, müzelerin geçmiş ve şimdiki anlam ile kapsamları hakkında açık uçlu sorular yönelterek öğrencilerin değerlendirme yapmasını sağladı. Her iki anlam arasındaki farklılıkların etki ve yansımalarını değerlendirebilmeleri için toplumsal ve kültürel özelliklerle ilişkilendirilmesine örnekler sunuldu. Öğrenciler günlük yaşam ve geçmiş arasındaki farklılıklar ve benzerliklere ilişkin sorular yöneltti, araştırma ve inceleme çalışmalarında bulundu. Etkinlik başlangıcında gerçekleştirilen grupla yapılan beyin fırtınası çalışmasından sonra müze kültürü farkındalık çalışmalarına ilişkin seçilen salonlara özel paylaşımlar yapılarak ve yüksek öğretimde kullanılabilecek müze eğitimi teknikleri uygulandı.

Arkeoloji Bilim ve Metodolojisi salonunda, bilimin amacını ve yöntemlerine ilişkin gözlem ve soru cevap çalışmaları, Troya Map üzerinden yorum ve beyin fırtınası, Anadolu Kültürü hakkında günlük yaşam benzetme ve karşılaştırma çalışmaları, Ege Uygarlıkları ile Hazine ve Sikke salonunda teşhir edilmiş dünyanın sayılı sikke koleksiyonları hakkında ara-bul yöntemleri gerçekleştirilmiştir. Su, etkinlik sonunda öğrencilerin bireysel değerlendirme notlarını kaydederek, etkinlik başındaki müze yorumları ile etkinlik sonundaki müze yorumlarını karşılaştırmalarına fırsat tanımıştır.

Öğr. Gör. Elif KARA müzede katılımının önemine vurgu yaparak, etkinliğin değerlendirmesine katkıda bulunmuş, dilek ve temenniler ile müze kültürü farkındalık çalışması tamamlanmıştır.